با این چند تغییر ساده در سبک زندگی تان امید به زندگی را افزایش دهید.

 

امروزه زندگی بسیار پیچیده تر و شلوغ تر از قبل شده است و فشارهای کاری و اجتماعی مختلف سلامت جسمانی و روانی را تهدید می‌کنند.

امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد اعضای یک جامعه چند سال عمر می‌کنند و متوسط طول عمر هر فرد چقدر است.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که معنی امید به زندگی از لحاظ روانشناختی چیست. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که امید چیزی است که هر فردی برای ادامه زندگی به آن نیاز دارد.

امید به زندگی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که بعضی از آن‌ها مثل ژنتیک و جنسیت قابل تغییر و کنترل نیستند. با این حال، افزایش امید به زندگی غیرممکن نیست.

در این مطلب به شما یاد می‌دهیم چگونه با چند روش ساده امید به زندگی را افزایش دهید و سلامتی‌ خود را بهبود ببخشید.

هر روز بیرون بروید.

ساده‌ترین راه برای افزایش امید به زندگی بیرون رفتن از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. نور خورشید تولید ویتامین D را در سلول‌های پوست تحریک می‌کند که برای سلامت استخوان‌ها، درمان افسردگی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت ضروری است.

تحقیقات نشان می‌دهد نیمی از افراد بالغ کمبود ویتامین D دارند زیرا به اندازه کافی بیرون نمی‌روند و در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند. فراموش نکنید نشستن پشت پنجره فایده‌ای ندارد زیرا شیشه نقش یک فیلتر قوی را ایفا می‌کند.

بنابراین، بهتر است هر روز حداقل ۱۵ دقیقه از خانه خارج شوید و صورت و دست‌هایتان را در معرض نور خورشید قرار دهید. با این حال، نباید بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرید زیرا ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

با دوستان‌تان معاشرت کنید.

روابط اجتماعی با افراد مثبت و خوشبین تاثیر زیادی روی افزایش امید به زندگی دارد. هر چقدر بیشتر با دیگران معاشرت کنید، سلامت کلی بدن‌تان بهبود می‌یابد و زندگی مطلوب‌تری را تجربه می‌کنید.

اگرچه دانشمندان مطمئن نیستند که چرا روابط اجتماعی روی سلامتی و امید به زندگی تاثیرگذار هستند، برخی معتقدند افرادی که روابط مثبت متعدد با دیگران دارند کمتر رفتارهای پرریسک انجام می‌دهند و بیشتر از خود مراقبت می‌کنند.

یک دلیل دیگر می‌تواند این باشد که حضور اعضای خانواده و دوستان در زندگی و روابط سالم با آن‌ها میزان استرس را کاهش می‌دهد و به این ترتیب منجر به بهبود سلامت کلی و افزایش امید به زندگی می‌شود.

بنابراین، در هر سنی سعی کنید دوستان خوب پیدا کنید و با آن‌ها رابطه معنی‌دار شکل دهید.

ورزش کنید.

فعالیت جسمانی روزانه یکی از تاثیرگذارترین عوامل روی سلامتی، پیشگیری از بیماری‌های مختلف و بهبود امید به زندگی است. مطالعه‌های پزشکی نشان می‌دهد افرادی که حداقل سه بار در هفته ورزش می‌کنند در مقایسه با دیگران جوان‌تر به نظر می‌‌رسند و از نظر جسمی و روحی سالم‌تر هستند.

ساده‌ترین راه برای عادت کردن به ورزش تکرار روزانه است. شکل گرفتن یک عادت تقریبا چهل روز طول می‌کشد. بنابراین، اگر چهل روز پشت سر هم ورزش کنید این کار به عادت تبدیل می‌شود و دیگر یک وظیفه اجباری به نظر نمی‌رسد.

ورزش همچنین کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود انرژی بیشتری داشته باشید. ورزش روزانه به این معنی نیست که هر روز باید به باشگاه بروید. پیاده‌روی، یوگا و ورزش‌های کششی نیز به همین اندازه اثربخش هستند.

رابطه جنسی را دست کم نگیرید.

رابطه جنسی بیشتر امید به زندگی را افزایش می‌دهد. یک مطالعه نشان داد نرخ مرگ و میر در مردانی که ارگاسم بیشتری تجربه می‌کنند ۵۰ درصد کمتر است.

رابطه جنسی منجر به ترشح اندورفین و هورمون‌های مفید دیگر می‌شود که به بهبود سلامت روانی و پیشگیری از پیری زودرس کمک می‌کنند.

 از استرس دوری کنید.

استرس به دو روش روی امید به زندگی تاثیر می‌گذارد. روش اول شامل تاثیرات منفی استرس روی کل بدن در دراز مدت و روش دوم شامل رفتارهای منفی ناشی از آن است.

بعضی از رفتارهای منفی که به دلیل استرس از خود نشان می‌دهیم تغذیه ناسالم و سیگار کشیدن هستند که هر دو تاثیرات بسیار مخربی روی سلامتی دارند.

سعی کنید چند تکنیک مفید رفع استرس مثل مدیتیشن یاد بگیرید تا استرس را به شیوه‌ای درست و اصولی کنترل کنید و امید به زندگی‌تان را بهبود ببخشید. مدیتیشن بدن و ذهن را آرام می‌کند و به شما این قدرت را می‌دهد که نسبت به موقعیت‌های استرس‌زا واکنش درست نشان دهید.

علاوه بر این، می‌توانید از تکنیک‌ تنفس در پاسخ به استرس استفاده کنید که مزایای آن از لحاظ علمی تایید شده است.

تلویزیون را خاموش کنید.

در حال حاضر، هیچ مطالعه‌ای در مورد ارتباط بین تماشای تلویزیون و امید به زندگی انجام نشده است. با این حال، کاهش زمان زل زدن به صفحه نمایش تلویزیون یا حتی گوشی همراه قطعا تاثیر زیادی روی سلامت جسمانی و روانی دارد و امید به زندگی را افزایش می‌دهد.

دلایل این ادعا عبارتند از:

  • تماشای زیاد تلویزیون به معنی عدم فعالیت کافی است. به عبارت دیگر، این کار باعث می‌شود فقط بنشینید و کمترین کالری ممکن را بسوزانید که مشکلات زیادی از جمله اضافه وزن به همراه خواهد داشت.
  • تماشای تلویزیون باعث می‌شود بیشتر تنقلات بخورید.
  • بیشتر افراد وقتی تلویزیون تماشا می‌کنند تمایلی به معاشرت با دیگران ندارند و در دراز مدت ضد اجتماعی می‌شوند.
  • تماشای تلویزیون شما را در معرض اخبار ناخوشایند و صحنه‌های استرس‌زا قرار می‌دهد که تاثیر مخربی روی سلامت روانی دارد.اگر تلویزیون تماشا نکنید، هر سال حداقل ۱۰۰۰ ساعت زمان اضافه خواهید داشت که می‌توانید آن را صرف کارهای مفیدتری کنید که سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشند و امید به زندگی را افزایش می‌دهند.
    سخن پایانی

    امید به زندگی به شما کمک می‌کند زمان‌های سخت و حوادث ناگوار را راحت‌تر پشت سر بگذارید، برای موفقیت در آینده تلاش کرده و روی توسعه فردی تمرکز کنید.

    امید به زندگی مزایای روانشناختی زیادی فراهم می‌کند ولی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله کیفیت زندگی، سابقه سلامتی، عوامل ژنتیکی، محیط پیرامون، سبک زندگی و حتی سن و جنسیت قرار دارد.

    اگرچه بعضی از این عوامل تحت کنترل فرد نیستند، راهکارهای متعددی برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی وجود دارد. نکاتی که در این مطلب مطرح کردیم برای هر فردی با هر شرایط و سبک زندگی مفید خواهند بود.

     

     

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
به کمک نیاز دارید؟