چرا باید با خودمان مهربان‌تر باشیم؟

 

ما انسان‌ها بعضی اوقات به بدترین دشمن خودمان تبدیل می‌شویم. زمانی که دیگران اشتباه می‌کنند خیلی سریع آن‌ها را می‌بخشیم، اما زمانی که اشتباهی از خودمان سر می‌زند چه واکنشی نشان می‌دهیم؟

معمولا در این‌جور مواقع شدیدا خودمان را سرزنش و حتی دعوا می‌کنیم. روی اتفاقی که افتاده است تمرکز می‌کنیم، در افکار منفی غرق می‌شویم و حتی با خودمان قهر می‌کنیم.

اما آیا این رویکردها مناسب هستند؟ آیا سرزنش‌های دائم تاثیر مثبتی روی روند زندگی ما دارند یا تنها چیزی که از این تنبیه‌ها و سرزنش‌ها عایدمان می‌شود، تاثیرات مخرب و منفی در طولانی مدت هستند؟

در این مقاله سعی داریم به مقوله مهربانی با خود بپردازیم و بررسی کنیم به چه روش‌هایی می‌توانیم با خود مهربان‌تر رفتار کنیم.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای کوچک‌ترین اتفاقات خود را سرزنش می‌کنید، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم مهربانی با خود

مهربانی با خود می‌تواند معانی زیادی داشته باشد؛ مثلا یعنی خودداری از انجام هر کاری که باعث ناراحتی‌تان می‌شود.

به‌طور کلی مهربانی با خود یعنی خود را به خاطر بی نقص نبودن قضاوت نکنید و به خودتان برای رعایت دائم استانداردهای سفت و سخت فشار نیاورید.

همچنین مهربان بودن با خود یعنی برای مقایسه خود با دیگران، یک حد معین قرار دهید و دست از سرزنش خود برای انجام کارهای اشتباه یا عالی نبودن به اندازه دیگران بردارید.

مهربانی با خود یعنی خودتان مشوق خود باشید. زمانی که دائما خود را تشویق کنید، دیگر نیاز به تایید و تشویق دیگران ندارید و خودتان اعتماد به نفستان را شدیدا بالا می‌برید.

البته دقت کنید که نباید در این زمینه افراطی عمل کنید و زندگی را بیش از حد برای خودتان ساده بگیرید. مانند هر موضوع دیگری، رعایت تعادل در مهربانی با خود بسیار مهم است و زیاده‌روی در آن می‌تواند شما را تبدیل به فردی تنبل و از خود راضی کند که هر روز از اهداف خود دورتر می‌شود.

رعایت تعادل در مهربانی با خود یعنی احترام گذاشتن به احساس های مختلف خود، پذیرش خود، احترام گذاشتن به بدن خود، خوردن غذاهای سالم، دریافت خواب کافی و ورزش منظم.

هنگامی که شما با خودتان مهربان باشید، از نظر فیزیکی و ذهنی احساس بهتری خواهید داشت و احتمال عملکرد عالی در کارها بسیار بالا می‌رود.

چگونه مهربانی با خود را شروع کنم؟

مهربانی با خود مهارتی نیست که بتوان یک شبه روی آن تسلط پیدا کرد و نیاز به تلاش، تمرین و صرف زمان زیادی دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی مانند تفکر عمیق، افکار درونی مثبت، تمرین‌های مراقبت از خود، قدردانی از لذت‌های کوچک و یادداشت لحظات خوشحال کننده زندگی، به خودتان یادآوری کنید که باید با خود مهربان باشید.

با مداومت داشتن در انجام این تمرین‌های کوچک اما موثر، می‌توانید تاثیر آن‌ها را در طولانی مدت مشاهده کنید و ببینید چقدر در زندگی تغییر ایجاد می‌کنند.

6 دلیل مهم برای مهربانی با خود

مهربانی با خود تاثیرات مثبت بی‌شماری در زندگی ایجاد می‌کند که در این بخش به 6 مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کمک به سلامت روانی

حدود 43 میلیون نفر در جهان با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند و این حقیقتی باور نکردنی است. مشکلات روانی مانند ناراحتی و کمبود اعتماد به نفس از مشکلات رایج میان این افراد هستند.

هنگامی که شما با خود مهربان باشید، می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی تا حد زیادی جلوگیری کنید. مهم‌ترین نکته این است که زمانی که احساس ناراحتی یا کمبود اعتماد به نفس دارید، با خود مهربان باشید. کار سختی است اما در طولانی مدت تاثیر شگرفی در زندگی ایجاد می‌کند.

مهربان‌تر شدن با دیگران

زمانی که مهربانی با خود را تمرین کرده باشید، داشتن برخورد مهربان با دیگران بسیار آسان‌تر خواهد بود. حتما در اطرافیان خود افرادی را دیده‌اید به دلیل بدرفتاری با خود، با افراد دیگر هم نمی‌توانند مهربان باشند.

نامهربان بودن با خود هیچ نتیجه‌ای ندارد؟

فکر کردن به اشتباهات با نامهربان بودن با خود متفاوت است. زمانی که شما به این موضوع فکر می‌کنید که چه کاری می‌توانستید انجام دهید و انجام ندادید، این موضوع از یک دیدگاه پایدار احساسی سرچشمه می‌گیرد.

اما از طرف دیگر سرزنش خود فقط به شما ضربه می‌رساند و هیج نتیجه و تاثیری ندارد. پس چرا خودمان را اذیت کنیم؟

شما تبدیل به فرد مثبت اندیشی خواهید شد.

دستیابی به یک رویکرد مثبت، یکی دیگر از تاثیرات مثبت مهربانی با خود است. شما با انجام این کار، وقت بیشتری را با حال خوب و خوشحال می‌گذرانید. دلیل این موضوع آن است که شما می‌توانید به اتفاقاتی که در زندگی شما رخ می‌دهند، با دید مثبت نگاه کنید.

بهبود سطح تمرکز

میزان توجه ما به چیزهای مختلف، بسیار بی ثبات است. ما در آن واحد می‌توانیم روی اتفاقات بسیاری تمرکز کنیم و حواسمان دائما پرت می‌شود.

شما می‌توانید با مهربانی با خود، فضای ذهنی زیادی را آزاد کنید و آن را به بهبود سطح تمرکز خود اختصاص دهید.

کمک به جذاب‌تر شدن

زمانی که ناراحت هستید، چهره شما چه شکلی می‌شود؟ آیا در این مواقع یک خنده عمیق بر لب دارید؟ خیر! بلکه در اینجور مواقع چهره بسیار درهم می‌رود و اخم بزرگی روی پیشانی ظاهر می‌شود.

مسلما هیچ کس دوست ندارند با فردی که دائما اخم بزرگی بر چهره دارد ملاقات کند یا وقت بگذارند. علاوه بر این، اخم دائم می‌تواند چین و چروک‌های دائمی روی پیشانی ایجاد کند که مقدار زیادی از جذابیت شما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

سخن نهایی

به‌طور کلی انسان‌ها سعی دارند به رفتارهای خود با اطرافیان توجه بیشتری داشته باشند و اهمیتی به برخوردی که با خود دارند نمی‌دهند، به‌طوری که بسیاری از اوقات در حال سرزنش خود هستند.

این رفتارهای منفی و مخرب با خود، تاثیرات زیادی روی سلامت روانی و جسمی ما می‌گذارند و ما باید سعی کنیم با خود مهربان‌تر رفتار کنیم. یعنی خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم، در افکار منفی غرق نشویم و خودمان را مجبور به رعایت استانداردهای سخت نکنیم.

ما می‌توانیم با رعایت این موارد، به تاثیرات مثبت ارزشمندی؛ مانند بهبود سلامت روانی، بهبود سطح تمرکز، مهربان‌تر شدن با دیگران و موارد دیگری دستیابی پیدا کنیم.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
به کمک نیاز دارید؟